Op donderdag 4 maart 2021 vond een digitale ledenbijeenkomst plaats die gewijd wasaan het onderwerp Nudging in de financiële sector.

Sprekers waren: Prof. mr. dr. Femke de Vries, bijzonder hoogleraar Toezicht aan de Rijksuniversiteit Groningen, managing partner bij &Samhoud consultancy, voormalig bestuurslid bij de Autoriteit Financiële Markten en co-auteur van het boek ‘Realizing Behavioral Change - How nudges can have a big impact on behavior of employees, customers and society’

en

Mr. dr. Frank ‘t Hart, partner bij Hart Advocaten NV in Amsterdam, gepromoveerd op het onderwerp 'Zorgplicht bij financiële dienstverlening' en auteur van het preadvies 'De geïnformeerde consument'.

Met 'nudging' wordt gedoeld op het gebruik van inzichten uit de gedragswetenschappen om consumenten een duwtje in de gewenste richting te geven. De belangstelling voor “nudging” neemt toe in de financiële industrie en bij de financiële toezichthouders. Consumenten nemen namelijk geen rationele financiële beslissingen. Mensen sparen bijvoorbeeld niet voldoende voor hun pensioen, zelfs als ze weten dat dit nodig is. Of consumenten kiezen voor minimale aflossingen op hun leningen, terwijl die zo door de rente veel duurder worden. "De tijd is rijp om met de financiële sector het gesprek aan te gaan over waar mensen een bepaalde richting op worden geduwd, en of dat wel de goede richting is", zei Femke de Vries al in 2017 hierover in het Financieel Dagblad.